În urmă cu opt ani, Augustin Matei s-a reinventat profesional, decizie care i-a schimbat radical viața. A lucrat ca peisagist și designer de interior, este motociclist și chiar are un club moto, dar succesul l-a cunoscut în cu totul alt domeniu. Acum este designer de ceasuri, iar lucrările sale personalizate au ajuns la celebrități mondiale.
Augustin Matei recunoaște că până acum opt ani nu știa mai nimic despre ceasuri și nici nu ținea să epateze investind în vreo marcă scumpă. Ba dimpotrivă, pe lângă ceasul primit cadou în copilărie de la tatăl său, și-a mai cumpărat doar două, dintre care o replică a unei mărci celebre, emblema oamenilor potenți financiar.
Când a venit ceasul comandat online, arăta bine, l-am purtat cu mândrie. Atunci am zis: hai să citesc și eu ceva să văd ce-i cu ceasurile astea”, și-a început povestea Augustin Matei.
Un video pe care l-a văzut întâmplător pe internet cu execuția unui ceas personalizat i-a stârnit curiozitatea, dar și dorința de a încerca el însuși să conceapă ceva similar. Intenția lui de a crea ceasuri a fost privită cu scepticism de apropiați, dar asta nu l-a împiedicat să-și încerce șansa. Și-a achiziționat din străinătate un microscop ieftin, pe care nu știa nici măcar să-l asambleze și a devenit autodidact, după ce a consultat mai mulți ceasornicari care l-au descurajat. Își dorea ca fiecare ceas să aibă în spate propria poveste, relatată artistic printr-un design autentic.
Conceptul lui original și viziunea ieșită din tipare li s-au părut prea îndrăznețe și aproape imposibil de pus în practică chiar și specialiștilor cu ștate vechi în domeniu.
Am început acest proces de căutare, de informare, mi-am comandat o carcasă, m-am dus la ceasornicari, dar nu mă băgau în seamă, mi-au spus că nu am cum să fac așa ceva. Spuneam familiei că eu o să fac ceasuri și toți ziceau să îmi văd de treaba mea, să fiu realist”, își amintește Augustin Matei.
Descurajat din aproape toate direcțiile, a învățat singur să conceapă un ceas de la zero, pe care voia să-și pună o amprentă personală. Primele ceasuri care au ieșit din mâinile lui au fost însă doar niște încercări ratate. Ceva îi scăpa, dar nu înțelegea ce anume, iar asta i-a dat multe bătăi de cap.
Nu îmi ieșeau, se rupeau frezele, dacă îmi ieșea ceva cât de cât și trăiam o bucurie că mi-a ieșit ceva, când ajungeam acasă și mă uitam ce ceasuri fac marile branduri, mă pălea iarăși o dezamăgire că ce porcării făceam eu. Ziceam mereu că le arunc, dar după ce mă linișteam puțin, încercam să văd de ce nu îmi iese, unde am greșit. M-am luptat mereu cu mine să găsesc soluția, cum să fac ca la final să arate profi. Voiam să arate a ceas, nu a mărțișor”, ne-a spus designerul de ceasuri.
Trei ani s-a chinuit până a reușit să realizeze primul ceas fără cusur. Entuziasmul său a ajuns la cote uriașe în momentul în care a și găsit o cumpărătoare pentru el. Se întâmpla în perioada Crăciunului, când economiile se epuizaseră, iar vânzarea primului său ceas ar fi fost o dublă binecuvântare: pe de o parte, bucuria de a câștiga primii banii din pasiunea sa, pe de altă parte, un câștig financiar binevenit într-o perioadă dificilă financiar.
”Avea un cadran cu pictură rupestră. L-am postat pe Facebook și m-a sunat o doamnă că îl vrea, era 350 de euro. Eu am atelierul la Pucioasa, iar când am ajuns la București, nu a mai răspuns la telefon. Era iarnă, nu prea mai aveam nici bani, nu mai erau lucrări de grădină.
Cel de-al doilea ceas făcut de mine a fost cu un cadran din piatră cu o sculptură cu un cap de cal. Pe acesta a vrut să îl ia un român din Germania, era 500 de euro, dar s-a codit atunci. După un an a revenit, dar se schimbase prețul”, își amintește designerul despre eșecul de la începutul carierei sale.
Deși nu a reușit să spargă atunci gheața, norocul a făcut să primească o comandă de la un client care voia un ceas cu un înger pictat și care s-a arătat foarte mulțumit de ceasul pe care l-a primit.
Mă rugau să nu pun brandul, probabil se gândeau că râde lumea de ei. După ce mi-a crescut notorietatea, câțiva clienți m-au rugat să le pun sigla, dar condiția a fost să plătească destul de mult”, a adăugat Augustin Matei.
Pentru ceasurile pe care le realizează, artistul folosește materie primă din țări cu renume în domeniu, cu excepția curelelor, confecționate de un român.
”Eu nu lucrez pe ceasul clientului. Așa cum alte branduri au propriul lor model de ceas, așa am și eu modelele mele de ceasuri. Eu iau carcasele din Germania, mecanismele le iau din Elveția, pentru că ei sunt cei mai buni care fac mecanisme, iar curelele le face cineva de la Oradea, Vasile Uglai. Când am fost la festivaluri de ceasuri, toți au spus că acest Vasile de la Oradea este mult superior peste ei la curele și vorbesc despre oameni care au văzut ceasuri scumpe”, ne-a mai spus designerul.
Fiecare ceas este unicat și ilustrează frânturi din viața celui care îl poartă.
”Un ceas Augustin povestește despre trăirile tale, astfel încât să creeze o amintire, în funcție de client, de povestea lui din spate. Poți să rezonezi cu acel ceas, dar și finalitatea ceasului trebuie să fie o chestie artistică. Toată tematica trece printr-un filtru artistic”, a spus Augustin Matei.
În doar câțiva ani, evoluția profesională a românului a fost una absolut spectaculoasă, astfel că astăzi nu oricine își permite să aibă un ceas marca Augustin. Un astfel de ceas se vinde cu prețuri între 8.000 de euro și 10.000 de euro, dar au existat și modele mai scumpe. De exemplu, cel mai scump ceas realizat de român a costat 15.000 de euro, avea carcasă de aur cu diamante, iar în interior o clepsidră cu nisip funcțională. La un ceas, artistul lucrează de la câteva zile până la o săptămână.
Printre clienții românului se numără mulți oameni de afaceri importanți, inclusiv din afara țării, iar cea mai recentă comandă primită de designerul de ceasuri a venit din partea unui miliardar iranian, care deține aproximativ 15 clădiri zgârie nori în New York.
Ceasurile făcute de Augustin Matei au ajuns, de-a lungul timpului, și în posesia unor personalități marcante din România, dar și de peste hotare.
Actorii Sylvester Stallone, Jean-Claude Van Damme, Michael Keaton și Samuel Jackson, da și antrenorul Roberto Mancini sunt doar câteva din numele grele care au primit cadou un ceas marca Augustin.
Un astfel de ceas personalizat a ajuns și la Papa Francisc, fiindu-i făcut cadou în timpul vizitei în România, din 2019, de fostul premier Viorica Dăncilă.
Ceasul oferit Suveranului Pontif are pe cadran imaginea Sfântului Francisc de Assisi, inspirat dintr-o frescă a marelui pictor Giotto și trei elemente simbolice din trei țări: o rocă din Argentina, de unde s-a născut Papa, o rocă vulcanică de pe Etna, Italia, și o bucățică de pământ românesc, de la Pucioasa, unde Augustin Matei are atelierul.
Și președintele Klaus Iohannis a primit un astfel de cadou, la festivitatea care a marcat 200 de ani de la înființarea Universității Politehnice.